Decyzja lokalizacyjna ws. terminalu kontenerowego w Świnoujściu
"Można już projektować infrastrukturę dostępową wiodącą do Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu od strony lądu i morza. Właśnie wydałem w tej sprawie decyzję lokalizacyjną" – przekazał we wpisie na Platformie X Rudawski.
Budowa głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest jednym z elementów ujętych w "Programie rozwoju portów morskich do 2023 roku". Jego celem jest utrwalenie pozycji polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego i stworzenie z nich kluczowych węzłów globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo-Wschodniej.
"Jesteśmy zdeterminowani, aby budowę terminala zrealizować. Polskie porty morskie systematycznie odnotowują wzrost liczby przeładunków, a terminal kontenerowy sprawi, że liczba ta będzie jeszcze większa. Dzięki tej inwestycji na Pomorze Zachodnie zawijać będą największe kontenerowce na świecie" – przekazał wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Docelowo terminal będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki - jeden o długości 400 m i jeden 200-metrowy. Wybrany podmiot ma zrealizować projekt zagospodarowując część Zatoki Pomorskiej i przyległych nieruchomości.
Inwestycja będzie stanowiła infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną, która może służyć do obsługi ładunków wojskowych. Zgodnie z harmonogram terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r. (PAP)
misz/ pad/